Startpagina Activiteiten Foto Album Links Nieuwssprokkels

Bestuur

 NIEUWSSPROKKELS  

'Eerste spade nieuwe zeesluis in jaar 2015'

GENT - Vlaams premier Kris Peeters zet vaart achter de onderhandelingen met Nederland over de bouw van een nieuwe zeesluis bij Terneuzen. Hij wil nog vóór de parlementsverkiezingen in juni een akkoord bereiken met staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat, zei hij gisteravond tijdens de nieuwjaarsreceptie van de haven van Gent.

Peeters was vol lof over het unanieme advies van het Stake Holders Forum (SAF) met Nederlandse en Vlaamse belanghebbenden, dat maandag werd gepresenteerd. Het gaat niet alleen uit van de bouw van een nieuwe, grotere sluis binnen het huidige sluizencomplex, maar formuleerde ook een aantal randvoorwaarden, zoals de aanleg van de spoorverbinding Axelse Vlakte-Zelzate én het gemeenschappelijk nautisch beheer van het nieuwe sluizencomplex.

Peeters gaat er, zei hij, vanuit dat de eerste spade voor de nieuwe sluis in 2015 de grond in gaat. Omdat de bouw een jaar of vijf in beslag neemt, zou de nieuwe sluis dus in 2020 in gebruik kunnen worden genomen. Peeters: ,,Ik ben heel blij met dit advies en maak mij er voor de volle honderd procent sterk voor.'' Tot de ingebruikname moet de huidige sluis maximaal worden benut. ,,Er is nog één proef met een brede bulkcarrier nodig en als die probleemloos verloopt kunnen voortaan schepen tot 37 meter breed in de sluis worden toegelaten.'' Peeters had begrip voor het Nederlandse standpunt dat de aandacht niet alleen naar de zeevaart mag gaan, maar dat ook de binnenvaart extra voorzieningen verdient. Bij de verdere uitwerking van de (concrete) plannen wil Peeters het zo succesvolle SAF opnieuw inschakelen.

Een opgetogen havenschepen Sas van Rouveroij had berekend dat de bouw van de sluis vijf jaar werk garandeert voor zo'n 3500 bouwers. ,,Laten we er dus morgen al aan beginnen.''

PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17–01-2009 door Wout Bareman. zaterdag 17 januari 2009

Vlaamse havens bundelen krachten

GENT - Na grote aarzelingen en jarenlang getreuzel hebben de vier grote Vlaamse zeehavens Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende de krachten gebundeld in Flanders Port Area.

Dat gebeurde op initiatief van Vlaams premier Kris Peeters, die ook havenzaken in z'n portefeuille heeft. Havenschepen Sas van Rouveroij van Gent haakt graag aan. "De vier Vlaamse havens zijn de vier cilinders van onze economie. Het runnen van dit gezin met vier kinderen zal niet gemakkelijk zijn. Ik pleit voor een onafhankelijk team van experts dat de vele investeringen in de havens in goede banen leidt en ook de eigen bijdrage per haven vaststelt." Commercieel directeur Dirk Becquart van het havenbedrijf vindt dat de vier havens zich gezamenlijk beter wereldwijd kunnen presenteren. "Zo verwerf je op grotere schaal tegen minder kosten meer zichtbaarheid in het buitenland. De havens liggen nauwelijks 100 kilometer van elkaar. De klant vindt altijd wel érgens een geschikte locatie." Gent denkt te kunnen profiteren van de internationale bekendheid van met name Antwerpen.

Bron: PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 -01-2009door Wout Bareman. woensdag 21 januari 2009

GROOTSTE SCHIP OOIT IN GENTSE HAVEN 









Op donderdag 20 november '08 is in de Gentse haven een schip binnengevaren ( MV Alam Permai)  dat groter is dan alle schepen die daar ooit zijn aangemeerd. Het schip komt een lading ijzererts uit Brazilië leveren aan staalbedrijf ArcelorMittal.

Het schip is bijna 37 meter breed terwijl de sluis op het kanaal Gent-Terneuzen maar 38 meter breed is. Het was de eerste van drie testvaarten, en die is probleemloos verlopen, zegt woordvoerder Jan Cornelis van ArcelorMittal.

“We hopen om in de toekomst een of meerdere schepen van dat type vast in te leggen voor transporten tussen Brazilië en ArcelorMittal Gent”, legt Cornelis uit.

“Het is zo dat we jaarlijks ongeveer 5,5 miljoen ton ijzererts importeren. Wanneer je weet dat deze schepen een capaciteit hebben van 83.000 ton, dan gaat het eigenlijk om 65 vaarten op jaarbasis. Dus meer dan één per week”, aldus Cornelis.

Havenschepen Sas Van Rouveroij (Open VLD) is blij met de komst van het grotere schip, maar benadrukt dat alleen de bouw van een tweede, grotere, zeesluis in Terneuzen de concurrentiële achterstand van de Gentse haven op andere havens kan wegwerken.

Bron: VRT - De Redactie.be 20-11-2008

 

Copyright ® 2008 Gentsemaritiemekring.be